کودکانیادگیری زبان
4 درس مهم برای زبان آموزان جهت یادگیری زبان
- گوش دادن در پروسه زبان آموزی بسیار مهم است، چرا که کودکان بدون گوش دادن قادر به توسعه تواناییهای زبانی خود نخواهند بود. وقتی کسی قادر به شنیدن دیگران نیست چطور میتواند صحبت کردن بیاموزد؟
ما در این مقاله نحوه دستیابی کودکان به مهارتهای زبان را بررسی کردیم.
آیا نکتههایی در این پروسه وجود دارد که زبان آموزان بزرگسال بتوانند در روند زبان آموزی خود از آن تقلید کنند؟ خب چنین به نظر میرسد.
درک روند اولیه یادگیری زبان کودکان، کاربردهای زیادی برای زبان آموزان بزرگسال دارد.
در این بخش، قصد داریم نگاه دقیقتری به نحوه زبان آموزی کودکان داشته باشیم تا این 4 درس اساسی را کشف کنیم.
هر یک از این دروس موفقیت بزرگی در روند یادگیری زبان به شمار میروند.
اگر میخواهید بدانید چطور بچهها از ادای کلمات «گو-گو گا گا» به کلمه «مامان» یا جمله «میشه اون اسباب بازی هواپیمای کنترل از راه دور رو برام بخری؟» میرسند، پس ادامه مقاله را بخوانید.
1. محوریت توانایی گوش دادن
در بخش قبل یادگرفتیم که گوش دادن ابتداییترین مرحله در روند یادگیری و کسب مهارت زبانی است. کودکان حتی قبل از دیدن روشنایی روز، دورههای کاملی در زمینه درک صداها،ریتمها و لحن های مختلف زبانی میگذرانند.
بدون گوش دادن کودکان قادر نخواهند بود تا مجموعه صداهای خود را بسازند.
گوش دادن در پروسه زبان آموزی بسیار مهم است، چرا که کودکان بدون گوش دادن قادر به توسعه تواناییهای زبانی خود نخواهند بود. وقتی کسی قادر به شنیدن دیگران نیست چطور میتواند صحبت کردن بیاموزد؟
علاوه براین، کودکانی که در مراحل اولیه زندگی خود مشکل شنوایی دارند، مهارتهای درکی و شناختی را با تاخیر کسب میکنند. گسترهی لغاتشان به کندی رشد کرده و اغلب در درک کلمات انتزاعی مشکل دارند (برای مثال کلماتی مانند extreme ,eager ,pointless). جملاتشان هم کوتاه و سادهتر است.
درکل، هر چه مهارت شنیداری ضعیف باشد کودکان در پروسه یادگیری ضعیفتر خواهند بود.
مهارت شنیداری در مرکزیت زبان قراردارد.
اولین مهارت، مهارت زبانی انسان است که رشد می کند.
به عنوان یک زبان آموز خارجی، باید برای شنیدن زبان مقصد خود وقت بگذارید. از پادکستها بهرهمند شوید و بادقت به محتوای آنها گوش کنید. بنشینید و برای شنیدن زبان مقصد وقت بگذارید – مانند کودکی که هنوز یادنگرفته چطور راه برود.
هیچ فرصتی را برای گوش دادن به زبان وقتی افراد بومی در خال صحبت کردن هستند، از دست ندهید. مثلا، وقتی فیلم یا یک ویدیوی یادگیری زبان میبینید فقط بر جلوههای بصری آن تمرکز نکنید. به آهنگ کلمات، لحن و ریتم آنها دقت کنید.
2. اولویت اشتباه کردن
گوش دادن به صحبتهای یک کودک یک ساله لذت بخش است. آنها بسیار بامزه و معصوم هستند. اولین جملات آنها متشکل از کلمات نامناسب و غیرقابل درک و از نظر دستورزبانی اشتباه است.
وقتی یک بچه یک ساله به یک سگ اشاره کرده و می گوید «meow» خیلی بامزه به نظر میرسد. وقتی خواهر بزرگتر او می گوید «امروز اونجا اومدم» ما بچه را سرزنش نمیکنیم. درعوض خیلی مهربانانه جمله او را تصحیح میکنیم «نه عزیزم، امروز اونجا رفتم!».
در چنین موقعیتی با بزرگسالان اینقدر مهربان نیستیم.
چون همیشه در مدرسه آموختهایم که اشتباهات باعث گرفتن نمرهی ضعیف میشوند، از مرتکب شدن آنها آشفته میشویم. و در بزرگسالی هم وقتی درحال یادگیری زبان خارجی هستیم همواره این احساس بد را به همراه داریم.
به همین دلیل است که حتی وقتی 100 درصد از صحت جمله اطمینان داریم باز از اداکردن آن به زبان هدف ابا داریم. اول باید مطمئن شویم که ترتیب کلمات، زمان افعال صحیح است و از نظر جنس وعدد با فاعل مطابقت دارد یا نه.
حال میتوانم بگویم ایرادی ندارد که یک کودک 10 ماهه در ساخت یک جمله اشتباهاتی مرتکب شود. در واقع او درک نمیکند که مرتکب اشتباه شدهاست، یا حتی نمیفهمد که دارد اشتباه صحبت می کند. او فقط به زندگیاش ادامه میدهد و گوش میدهد.
چرا ما از این رفتار کودک پیروی نکنیم؟
3. لذت تکرار
وقتی کودک حدود 6 تا 12 ماه دارد بازی با کلمات هیچ وقت برایش قدیمی نمیشود. او همیشه یک سورپرایز جدید دارد. و کل روز را احمقانه می خندد – همش به خاطر یک بازی ساده.
و دوره یک تا دو سالگیشان را به خاطر بیاورید وقتی نمیتوانند به درستی صحبت کنند؟ و وقتی کارتون یا موزیک مورد علاقهشان را در یو تیوب میبینند از شما میخواهند که دکمه تکرار را بارها و بارها بزنید. و از اینکه از این همه تکرار خسته نمیشوند تعجب میکنید.
تکرار. این مورد یک عامل حیاتی برای یادگیری است. اگر دلیلی برای یادگیری سریع کودکان وجود داشته باشد تکرار چند باره و چند باره یک درس بدون احساس خستگی و کسالت است. بزرگسالان این مورد را سریعا به «تاخیر در روند یادگیری» تعبیر میکنند. فکر میکنند که باید سریع به درس بعدی بروند.
ما یک لغت را 3 بار تکرار می کنیم و توقع داریم که تا آخر عمر یادمان بماند؛ با این باور که در حافظه زبانی ما ماندگار خواهد شد. که در واقع خلاف واقعیت است؟
4. اهمیت غوطه ور شدن
غوطه ور شدن در واقع باعث میشود مغز شما پردازش اطلاعات را مانند یک فرد بومی انجام دهد.
و یک کودک تازه متولد شده که با عمل مشاهده دنیای اطراف خود را تجربه میکند به طرز چشمگیری در دنیای اطراف خود غوطهور است.
فکر کنید یک کودک چه چیزی را تجربه میکند. او مانند یک فرد ایرانی است که ناگهان وسط چین رها شده بدون اینکه به اینترنت دسترسی داشته باشد.
همه چیز جدید است.
در نتیجه شما از تواناییهای ذاتی خود برای تعمیم دادن، خواندن مفهوم، گوش دادن به افراد بومی و تقلید نحوه صحبت کردن آنها استفاده میکنید.
همه چیز در یک مسیر قراردارد. باید بیاموزید چطور سریع ارتباط برقرار کنید، در غیر این صورت وقتی در یک رستوران چینی نشستهاید نمیتوانید غذا بخورید. این کلا یک تجربه جالب است وقتی زبان را فقط به خاطر اینکه در رزومه شما ثبت شود یاد نمیگیرید. چون به آن احتیاج خواهید داشت آن را یاد میگیرید. (این موضوع بخشی از انگیزه یادگیری شما را تشکیل میدهد.)
موضوع غیرواقعی درباره یادگیری زبان یک کودک وجود ندارد. این یک تجربه کاملا مهم و موثق است – آنها همه دروس اولیه زبان را در یک محیط اجتماعی معنیدار میآموزند.
برای زبان آموزان بزرگسال، عمل غوطه وری در آموزش میتواند از راه دور صورت بگیرد. یک روش دستیابی به تقلید تماشای زیاد ویدیوهای یادگیری زبان میباشد.