کودکانیادگیری زبان

4 درس مهم برای زبان ­‌آموزان ­جهت یادگیری زبان

نکات برگزیده مطلب

  • گوش­ دادن در پروسه زبان آموزی بسیار مهم است، چرا که کودکان بدون گوش دادن قادر به توسعه توانایی­­های زبانی خود نخواهند بود. وقتی کسی قادر به شنیدن دیگران نیست چطور می­تواند صحبت­ کردن بیاموزد؟

ما در این مقاله نحوه دستیابی کودکان به مهارت‌های زبان را بررسی کردیم.

آیا نکته­‌هایی در این پروسه وجود دارد که زبان­ آموزان بزرگ­سال بتوانند در روند زبان ­آموزی خود از آن تقلید کنند؟ خب چنین به نظر می­رسد.

درک روند اولیه یادگیری زبان کودکان، کاربرد­های زیادی برای زبان ­آموزان بزرگ­سال دارد.

در این بخش، قصد داریم نگاه دقیق­تری به نحوه زبان ­آموزی کودکان داشته ­باشیم تا این  4 درس اساسی را کشف کنیم.

هر یک از این دروس موفقیت بزرگی در روند یادگیری زبان به شمار می‌­روند.

اگر می­خواهید بدانید چطور بچه‌­ها از ادای کلمات «گو-گو گا گا» به کلمه «مامان» یا جمله «میشه اون اسباب ­بازی هواپیمای کنترل از راه دور رو برام بخری؟» می‌رسند، پس ادامه مقاله را بخوانید.

1. محوریت توانایی گوش­ دادن

در بخش قبل یاد­گرفتیم که گوش­ دادن ابتدایی‌ترین مرحله در روند یادگیری و کسب مهارت زبانی است. کودکان حتی قبل از دیدن روشنایی روز، دوره‌­های کاملی در زمینه درک صدا­ها،ریتم­ها و لحن ­های مختلف زبانی می­گذرانند.

بدون گوش ­دادن کودکان قادر نخواهند بود تا مجموعه صدا­های خود را بسازند.

گوش­ دادن در پروسه زبان آموزی بسیار مهم است، چرا که کودکان بدون گوش دادن قادر به توسعه توانایی­­های زبانی خود نخواهند بود. وقتی کسی قادر به شنیدن دیگران نیست چطور می­تواند صحبت­ کردن بیاموزد؟

علاوه بر­این، کودکانی که در مراحل اولیه زندگی خود مشکل شنوایی دارند، مهارت­‌های درکی و شناختی را با تاخیر کسب می­‌کنند. گستره‌ی لغات‌شان به کندی رشد کرده و اغلب در درک کلمات انتزاعی مشکل دارند (برای مثال کلماتی مانند  extreme ,eager ,pointless). جملاتشان هم کوتاه و ساده‌­تر است.

در­کل، هر چه مهارت شنیداری ضعیف باشد کودکان در پروسه یادگیری ضعیف­تر خواهند بود.

مهارت شنیداری در مرکزیت زبان قرار­دارد.

اولین مهارت، مهارت زبانی انسان است که رشد می کند.

به عنوان یک زبان ­آموز خارجی، باید برای شنیدن زبان مقصد خود وقت بگذارید. از پادکست­‌ها بهره‌­مند شوید و با­دقت به محتوای آنها گوش کنید. بنشینید و برای شنیدن زبان مقصد وقت بگذارید – مانند کودکی که هنوز یادنگرفته چطور راه برود.

هیچ فرصتی را برای گوش‌­ دادن به زبان وقتی افراد بومی در خال صحبت کردن هستند، از دست ندهید. مثلا، وقتی فیلم یا یک ویدیوی یادگیری زبان می­بینید فقط بر جلوه­‌های بصری آن تمرکز نکنید. به آهنگ کلمات، لحن و ریتم آنها دقت کنید.

2. اولویت اشتباه کردن

گوش ­دادن به صحبت‌های یک کودک یک ساله لذت بخش است. آنها بسیار با­مزه و معصوم هستند. اولین جملات آنها متشکل از کلمات نامناسب و غیر­قابل درک و از نظر دستورزبانی اشتباه است.

وقتی یک بچه یک ساله به یک سگ اشاره کرده و می گوید «meow» خیلی با­مزه به نظر می­رسد. وقتی خواهر بزرگ­تر او می گوید «امروز اونجا اومدم» ما بچه را سرزنش نمی­کنیم. در­عوض خیلی مهربانانه جمله او را تصحیح می­کنیم «نه عزیزم، امروز اونجا رفتم!».

در چنین موقعیتی با بزرگ­سالان اینقدر مهربان نیستیم.

چون همیشه در مدرسه آموخته‌­ایم که اشتباهات باعث گرفتن نمره‌ی ضعیف می­‌شوند، از مرتکب شدن آنها آشفته می­شویم. و در بزرگ­سالی هم وقتی در­حال یادگیری زبان خارجی هستیم همواره این احساس بد را به همراه داریم.

به همین دلیل است که حتی وقتی 100 درصد از صحت جمله اطمینان داریم باز از ادا­کردن آن به زبان هدف ابا داریم. اول باید مطمئن شویم که ترتیب کلمات، زمان افعال صحیح است و از نظر جنس وعدد با فاعل مطابقت دارد یا نه.

حال می­توانم بگویم ایرادی ندارد که یک کودک 10 ماهه در ساخت یک جمله اشتباهاتی مرتکب شود. در واقع او درک نمی­کند که مرتکب اشتباه شده­‌است، یا حتی نمی­فهمد که دارد اشتباه صحبت می کند. او فقط به زندگی‌­اش ادامه می‌­دهد و گوش می­دهد.

چرا ما از این رفتار کودک پیروی نکنیم؟

3. لذت تکرار

وقتی کودک حدود 6 تا 12 ماه دارد بازی با کلمات هیچ وقت برایش قدیمی نمی‌شود. او همیشه یک سورپرایز جدید دارد. و کل روز را احمقانه می خندد – همش به خاطر یک بازی ساده.

و دوره یک تا دو سالگیشان را به خاطر بیاورید وقتی نمی‌­توانند به درستی صحبت کنند؟ و وقتی کارتون یا موزیک مورد علاقه‌شان را در یو تیوب می­‌بینند از شما می‌خواهند که دکمه تکرار را بارها و بارها بزنید. و از اینکه از این همه تکرار خسته نمی‌شوند تعجب می­کنید.

تکرار. این مورد یک عامل حیاتی برای یادگیری است. اگر دلیلی برای یادگیری سریع کودکان وجود داشته باشد تکرار چند باره و چند باره یک درس بدون احساس خستگی و کسالت است. بزرگ­سالان این مورد را سریعا به «تاخیر در روند یادگیری» تعبیر می­کنند. فکر می­کنند که باید سریع به درس بعدی بروند.

ما یک لغت را 3 بار تکرار می کنیم و توقع داریم که تا آخر عمر یادمان بماند؛ با این باور که در حافظه زبانی ما ماندگار خواهد شد. که در واقع خلاف واقعیت است؟

4. اهمیت غوطه‌­ ور شدن

غوطه ­‌ور شدن در واقع باعث می­‌شود مغز شما پردازش اطلاعات را مانند یک فرد بومی انجام دهد.

و یک کودک تازه متولد شده که با عمل مشاهده دنیای اطراف خود را تجربه می­کند به طرز چشمگیری در دنیای اطراف خود غوطه­‌ور است.

فکر کنید یک کودک چه چیزی را تجربه می‌­کند. او مانند یک فرد ایرانی است که ناگهان وسط چین رها شده بدون اینکه به اینترنت دسترسی داشته باشد.

همه چیز جدید است.

در نتیجه شما از توانایی­های ذاتی خود برای تعمیم دادن، خواندن مفهوم، گوش دادن به افراد بومی و تقلید نحوه صحبت­ کردن آنها استفاده می­‌کنید.

همه چیز در یک مسیر قرار­دارد. باید بیاموزید چطور سریع ارتباط برقرار کنید، در غیر این صورت وقتی در یک رستوران چینی نشسته‌­اید نمی­توانید غذا بخورید. این کلا یک تجربه جالب است وقتی زبان را فقط به خاطر اینکه در رزومه شما ثبت شود یاد نمی‌گیرید. چون به آن احتیاج خواهید داشت آن را یاد می­گیرید. (این موضوع بخشی از انگیزه یادگیری شما را تشکیل می‌دهد.)

موضوع غیر­واقعی درباره یادگیری زبان یک کودک وجود ندارد. این یک تجربه کاملا مهم و موثق است – آنها همه دروس اولیه زبان را در یک محیط اجتماعی معنی­‌دار می­‌آموزند.

برای زبان­ آموزان بزرگ­سال، عمل غوطه ­وری در آموزش می‌­تواند از راه دور صورت بگیرد. یک روش دستیابی به تقلید تماشای زیاد ویدیوهای یادگیری زبان می­باشد.

 

منبع
fluentu
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن